O transporcie tworzyw sztucznych opowiada Grzegorz Ruta, wspólnik i dyrektor handlowy w firmie Ruta Transport
Grzegorz Ruta: W kolejnych latach zakładamy wyraźny wzrost transportów, głównie dla polskich i niemieckich producentów
Powder & Bulk: Panie Dyrektorze, od kiedy Ruta Transport zajmuje się transportem granulatów i regranulatów plastikowych?
Grzegorz Ruta: Świadczenie usług transportowych w zakresie transportów granulatów i regranulatów rozpoczęliśmy w roku 2006, kiedy to do floty Ruta Transport dołączyły pierwsze silosy podnoszone o pojemności 60 m3, które są przeznaczone do transportu lekkich materiałów, takich właśnie jak granulaty plastikowe. Od tamtego czasu regularnie powiększamy flotę tych naczep w odpowiedzi na rosnący popyt na usługi transportowe w branży chemicznej. Dopasowujemy ofertę do zmieniających się wymagań rynku i oczekiwań klientów, by optymalnie wykorzystać swój transportowy potencjał.
P&B: W związku z koniecznością zmniejszania ilości odpadów z tworzyw sztucznych rośnie zapotrzebowanie na transport regranulatów. Czy Ruta Transport odczuwa tę zmianę?
G.R.: Zdecydowanie tak. Obserwujemy rosnącą ilość zapytań na transporty regranulatów w naczepach silosowych. Firmy recyklingowe zwiększają zdolności produkcyjne, czego efektem jest wzrost wolumenu sprzedaży i zwiększenie potrzeb w zakresie przewozu. Dodatkowo coraz częściej odbiorcy wymagają dostaw w silosach zamiast transportu w big bagach w naczepach plandekowych. Ma to na celu automatyzację procesów logistycznych i produkcyjnych, co w rezultacie przekłada się na rozwój rynku transportu silosowego i ilość dostępnych zleceń.
W kolejnych latach ten trend będzie jeszcze silniejszy w związku z wejściem w życie w dn. 11 lutego 2025 r. unijnego rozporządzenia dotyczącego opakowań i odpadów opakowaniowych, znanego jako PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), które wprowadza m.in. obowiązkową minimalną zwartość recyklatów w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych do roku 2030.
P&B: Jaka jest skala tego typu zleceń? Z iloma klientami Państwo współpracują i jakie branże oni reprezentują?
G.R.: W roku 2024 regranulaty plastikowe stanowiły 2% zleceń w dziale silosów podnoszonych (dla kilku klientów). W kolejnych latach zakładamy wyraźny wzrost transportów, głównie dla polskich i niemieckich producentów. Regranulaty mają szerokie zastosowanie w wielu branżach. Używa się ich m.in w produkcji folii i opakowań, w tym opakowań wielokrotnego użytku, w produkcji różnorodnych pojemników, rur czy mebli ogrodowych.
P&B: Czy transport granulatów i regranulatów w silosach jest bezpieczny dla środowiska naturalnego?
G.R.: Mikrodrobiny plastiku mogą się uwalniać w sposób niezamierzony na etapie produkcji, przetwarzania czy transportu. Ekologiczna presja prowadzi do kompleksowych rozwiązań minimalizujących zanieczyszczenia i zwiększających świadomość ekologiczną społeczeństwa. W ramach swojej działalności firmy transportowe wdrażają program minimalizowania strat granulatu (tzw. program Operation Clean Sweep, OCS). Ruta Transport już należy do tego programu i respektuje jego założenia.
P&B: Dla jakich branż Ruta Transport transportuje materiały w silosach?
G.R.: Najczęściej transportujemy neutralne materiały sypkie luzem w silosach na rynku budowlanym i chemicznym. Wykonujemy również dostawy dla branż: papierniczej, paszowej, odlewniczej i szklarskiej oraz dla zakładów zajmujących się produkcją farb i wyrobów gumowych. Usługi firmy Ruta Transport są realizowane przez trzy rodzaje silosów: dolznosypy o pomności 37 m3 oraz silosy podnoszone o pojemności 45 i 60 m3. Obecność na tak wielu rynkach pozwala nam dobrze wykorzystać naszą różnorodną flotę naczep silosowych, lepiej zrozumieć bieżącą sytuacją ekonomiczną i zachować bezpieczeństwo dostaw podczas fluktuacji gospodarczych.
P&B: Dziękujemy za rozmowę.