Przemysł górniczy, chemiczny, petrochemiczny, naftowo-gazowy, farmaceutyczny, graficzny, lakiernie, urządzenia do transportu materiałów sypkich oraz urządzenia wentylacyjne to obszary, w których może wystąpić atmosfera wybuchowa. Atmosfera wybuchowa to mieszanina substancji palnych w postaci gazów, par, mgieł lub pyłów z powietrzem w warunkach atmosferycznych, w której po wystąpieniu zapłonu spalanie rozprzestrzenia się na całą niespaloną mieszaninę. Przestrzenie, w których może wystąpić atmosfera wybuchowa, wymagają wprowadzenia specjalnych środków w celu zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Jednym ze środków bezpieczeństwa są urządzenia w wykonaniu przeciwwybuchowym.

Polskie (europejskie) oraz międzynarodowe przepisy dotyczące urządzeń elektrycznych eksploatowanych w strefach zagrożonych wybuchem stawiają precyzyjne obligatoryjne wymagania w zakresie ich konstrukcji. Wymagania te uzależnione są od poziomu bezpieczeństwa (z punktu widzenia użytkownika), jaki należy zapewnić w finalnej aplikacji.
Wspomniane powyżej przepisy europejskie wynikają wprost z obowiązującej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego 2014/34/UE (zwanej dalej Dyrektywą ATEX) oraz norm EN/IEC zharmonizowanych z tą dyrektywą (m.in. normy EN/IEC z serii 60079).
   Zgodnie z Dyrektywą ATEX klasyfikacja urządzeń elektrycznych stosowanych w strefach zagrożonych wybuchem wyróżnia dwa obszary:
  • ·         urządzenia instalowane w podziemiach kopalń górniczych (Grupa Urządzeń I);
  • ·         urządzenia instalowane na powierzchni (Grupa Urządzeń II).

 

 Zakłady Produkcyjne Grupy Cantoni produkują w Polsce silniki przeciwwybuchowe od ponad 70 lat. W swojej ofercie posiadają one cały przekrój wykonań silników „Ex” (różnej budowy) o mocy od 0,06 kW do 4 MW, które stosowane są przez ich polskich i zagranicznych klientów.
 
Fabryka Silników Elektrycznych BESEL SA, wchodząca w skład Grupy Cantoni, produkuje przeciwwybuchowe silniki indukcyjne klatkowe trójfazowe przeznaczone do pracy w wybuchowych atmosferach gazowych (II 2 G) i pyłowych (II 2 D) o mocy od 0,06 kW do 1,1 kW. W konstrukcji silników zastosowano dodatkowe środki zapewniające zwiększone bezpieczeństwo wobec możliwości powstania nadmiernej temperatury i występowania łuków i iskier zarówno wewnątrz silnika, jak i na jego elementach zewnętrznych w czasie normalnej pracy. Są to odpowiednio silniki budowy wzmocnionej „Ex eb” i silniki zabezpieczone przed zapłonem pyłu za pomocą obudowy „Ex tb”.

Mogą być one stosowane w strefach z zagrożeniem gazowym 1 oraz 2 lub w strefach z zagrożeniem pyłowym 21 oraz 22. Silniki przeciwwybuchowe produkcji BESEL SA posiadają certyfikat ATEX zgodnie z wymaganiami Dyrektywy 2014/34/UE i spełniają wymogi efektywności energetycznej zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2019/1781 & 2021/341.
CELMA INDUKTA SA była pierwszym producentem w Polsce, który w latach 50. ubiegłego wieku wprowadził do swojej oferty silniki przeciwwybuchowe ognioszczelne.
   Zakres oferty silników przeciwwybuchowych produkowanych przez CELMA INDUKTA SA o mocy od 0,37 kW do 315 kW jest bardzo szeroki (silniki budowy wzmocnionej „Ex ec” i „Ex eb”, silniki do stref pyłowych „Ex tc” i „Ex tb”, silniki ognioszczelne „Ex db” do strefy I i II), ale najważniejszym obszarem działania pozostają silniki ognioszczelne „Ex db”, przeznaczone dla przemysłu górniczego i chemicznego.
  
Główne założenia konstrukcyjne silników ognioszczelnych to:
  • ·zabezpieczenie przed wydostaniem się ew. zapłonu (wybuchu) mieszanki wybuchowej (gazowej) z wnętrza silnika na zewnątrz silnika (wyeliminowanie możliwości zapłonu mieszanki wybuchowej wokół silnika, na instalacji);
  • ·ograniczenie temperatury na obudowie silnika do wartości bezpiecznej wynikającej z temperatury zapłonu mieszanki wybuchowej wokół silnika (temperatura na obudowie silnika nie może przekroczyć temperatury wynikającej z klasy temperaturowej „T”).
   Spełnienie pierwszego założenia konstrukcyjnego wymaga zastosowania odpowiednich przejść ognioszczelnych w obszarach łączenia ze sobą poszczególnych detali silników (np. połączenie tarczy łożyskowej z kadłubem, skrzynki zaciskowej z kadłubem itd.). Właściwie zaprojektowane złącza ognioszczelne pomiędzy elementami tworzącymi obudowę ognioszczelną pozwalają na wygaszenie płomienia wybuchu wewnątrz silnika, a tym samym wyeliminowanie możliwości zapłonu mieszanki wybuchowej wokół silnika.
  Dodatkowo – ze względu na możliwość wystąpienia eksplozji mieszanki wewnątrz obudowy silnika – konstrukcja poszczególnych komponentów musi być zaprojektowana w sposób uniemożliwiający uszkodzenie obudowy ze względu na wysokie ciśnienia występujące podczas wybuchu mieszanki (odpowiednia wytrzymałość mechaniczna).
 
   Wszystkie powyższe kwestie wykonania silników ognioszczelnych weryfikowane są w trakcie obowiązkowej certyfikacji silników w niezależnej jednostce notyfikowanej (m.in. prowadzone są kontrolowane badania wybuchowe), która kończy się wydaniem certyfikatu ATEX. 


Odpowiednia wytrzymałość mechaniczna elementów tworzących obudowę ognioszczelną silników weryfikowana jest dodatkowo również podczas produkcji seryjnej (próby ciśnieniowe).

Uwzględniając ponad 50-letnie doświadczenie w produkcji silników ognioszczelnych, sugestie swoich klientów oraz biorąc pod uwagę nowe wymagania w zakresie minimalnego poziomu sprawności wynikające z Rozporządzenia Komisji (UE) 2019/1781 & 2021/341, CELMA INDUKTA SA zaprojektowała od podstaw, a następnie zaatestowała nową serię silników ognioszczelnych „Ex db (eb)” z zakresu wielkości 90…315 przeznaczonych dla przemysłu chemicznego (w tym petrochemicznego) w klasie sprawności IE3 – serię „(E)cSTe(b)”.
 
 
Największe silniki przeciwwybuchowe produkowane są w Grupie Cantoni przez firmę EMIT SA – o mocy znamionowej do 4 MW. Jeden z ich rodzajów stanowią silniki z systemem nadciśnienia oznaczane cechą przeciwwybuchowości „Ex eb pxb”. Silniki te są wyposażone w nabudowany na obudowie system nadciśnienia służący do przewietrzenia, a następnie wytwarzania i utrzymywania nadciśnienia wewnątrz obudowy silnika, co zabezpiecza przed przedostaniem się do wnętrza silnika czynników potencjalnie wybuchowych z otoczenia. Takie rozwiązanie pozwala na zaoferowanie silników w miejsca, gdzie użycie tradycyjnych rozwiązań silników przeciwwybuchowych (ognioszczelnych lub budowy wzmocnionej) jest technicznie niemożliwe bądź bardzo trudne.
Poza wymaganiami klienta konieczność stosowania silników z systemem nadciśnienia w niektórych wypadkach wynika z normy EN 60079-1 (dotyczącej zabezpieczeń urządzeń za pomocą osłon ognioszczelnych „d”), która wskazuje, że łożyska ślizgowe są niedopuszczalne w maszynach elektrycznych wirujących grupy IIC. Tak  więc w przypadku silników 2-biegunowych dużej mocy z takimi łożyskami przeznaczonych dla grupy IIC jedyną opcją pozostaje ich wyposażenie w opisany powyżej system nadciśnienia.
Uzupełnieniem oferty silników elektrycznych produkowanych w Polsce przez BESEL SA, CELMA INDUKTA SA i EMIT SA w wykonaniu przeciwwybuchowym są hamulce elektromagnetyczne oraz zwalniaki w wykonaniu „Ex” (stosowane m.in. w układach napędowych z silnikami elektrycznymi) powstające w polskiej fabryce EMA-ELFA Sp. z o.o., wchodzącej również w skład Grupy Cantoni.
   W aktualnej ofercie EMA-ELFA Sp. z o.o. znajdują się hamulce serii „NEX” spełniające zasadnicze wymagania dla urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem gazów i pyłów (strefa 2 i 21 wg Dyrektywy 2014/34/UE ATEX). Rozwinięciem tej serii są hamulce serii „HEX” o pełnej obudowie ognioszczelnej przeznaczone dla przemysłu górniczego i chemicznego.
Oferta EMA-ELFA Sp. z o.o. obejmuje również zwalniaki elektrohydrauliczne „Ex” serii „ExZE” (o napięciu zasilania do 1000 V) i „ExwZE” (o napięciu zasilania do 1250 V), spełniające zasadnicze wymagania dla urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w obszarach zagrożonych metanem oraz przestrzeniach zagrożonych wybuchem innych gazów, będące urządzeniami mechanicznymi o ruchu prostoliniowym, które w większości przypadków stosowane są do luzowania (otwierania) hamulców szczękowych i tarczowych, występujących w napędach maszyn transportowych, w dźwignicach, przenośnikach, windach itp.
   Należy podkreślić, że silniki przeciwwybuchowe oferowane przez Grupę Cantoni produkowane od podstaw na terenie Polski (nie mylić z montażem na terenie Polski z komponentów dostarczanych z rynków azjatyckich) spełniają lub przewyższają aktualne wymagania w zakresie sprawności obowiązujące na terenie EU (IE2, IE3, IE4) oraz w innych obszarach świata (NEMA PREMIUM). Zastosowanie bezpiecznych w pełni europejskich silników przeciwwybuchowych (zaprojektowanych zgodnie z obowiązującymi przepisami i zaatestowanych w europejskich jednostkach notyfikowanych) o wysokiej sprawności pozwala dodatkowo na obniżenie zużycia energii elektrycznej.
 

Nowy numer

  1. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2025 (113)
  2. Temat numeru: ATEX, ZABEZPIECZENIA PRZECIWWYBUCHOWE, FILTRACJA

    05/2025 (112)
  3. Temat numeru:DOZOWANIE, WAŻENIE I PAKOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH 

    04/2025 (111)
  4. Temat numeru:POMIARY, NAPĘDY, AUTOMATYKA, PNEUMATYKA

    03/2025 (110)
  5. Temat numeru:PRODUKCJA KRUSZYW,CEMENTU i WAPNA

    02/2025 (109)
  6. Temat numeru:FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2025 (108)
  7. Temat numeru:TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2024 (107)
  8. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2024 (106)
  9. Temat numeru: ATEX, FILTRACJA, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2024 (105)

  10. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2024 (104)
  11. Temat numeru: POMIARY, NAPĘDY, AUTOMATYKA, PNEUMATYKA

    03/2024 (103)

  12. Temat numeru: SUROWCE SKALNE, PRZEMYSŁ CEMENTOWO-WAPIENNICZY

    02/2024 (102)

  13. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2024 (101)

  14. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2023 (100)
  15. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2023 (99)

  16. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2023 (98)

  17. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2023 (97)

  18. Temat numeru: KRUSZYWA, CEMENT, WAPNO

    03/2023 (96)

  19. Temat numeru: ODPYLANIE, ATEX, BHP

    02/2023 (95)
  20. Temat numeru: POMIARY, AUTOMATYKA, NAPĘDY

    01/2023 (94)
  21. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTKA

    07/2022 (93)

  22. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE  I APARATURA POMIAROWA

    06/2022 (92)
  23. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2022 (91)
  24. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    04/2022 (90)
  25. Temat numeru: KRUSZYWA,CEMENT, WAPNO

  26. 03/2022 (89)

  27. Temat numeru: AUTOMATYKA, POMIARY, NAPĘDY

    02/2022 (88)
  28. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2022 (87)

  29. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2021 (86)

  30. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2021 (85)

  31. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2021 (84)

  32. Temat numeru: RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    04/2021 (83)
  33. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    03/2021 (82)
  34. Temat numeru:AUTOMATYZACJA, BADANIA I POMIARY

    02/2021 (81)
  35. Temat numeru:ODPYLANIE, ODKURZANIE, ATEX, BHP

    01/2021 (80)
  36. Temat numeru:TRANSPORT I LOGISTYKA 

    07/2020 (79)
  37. Temat numeru: LOGISTYKA I MAGAZYNOWANIE

    06/2020 (78)
  38. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2020 (77)
  39. Temat numeru: Plastiki, kompozyty, przemysł chemiczny

    04/2020 (76)
  40. Temat numeru:RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    03/2020 (75)
  41. Temat numeru:AUTOMATYKA, NAPĘDY, POMIARY

    02/2020 (74)
  42. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2020 (73)
  43. Temat numeru: TRANSPORT MATERIAŁÓW SYPKICH

    07/2019 (72)
  44. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2019 (71)
  45. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2019 (70)
  46. Temat numeru: Tworzywa sztuczne i kompozyty

    04/2019 (69)
  47. Temat numeru: Rynek kruszyw -rozwiązania dla branży

    03/2019 (68)
  48. Temat numeru: AUTOMATYKA, PNEUMATYKA, POMIARY

    02/2019 (67)
  49. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2019 (66)
  50. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2018 (65)
  51. Temat numeru: Magazynowanie i logistyka materiałów sypkich

    06/2018 (64)
  52. Temat numeru: Utrzymanie ruchu

    05/2018 (63)
  53. Temat numeru: Kompozyty i tworzywa sztuczne, ważenie, dozowanie

    04/2018 (62)
  54. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszyw

    03/2018 (61)
  55. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2018 (60)
  56. Temat numeru: Filtracja, odpylanie, ATEX, BHP

    01/2018 (59)
  57. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2017 (58)
  58. Temat numeru: Logistyka i magazynowanie materiałów sypkich

    06/2017 (57)
  59. Temat numeru: Górnictwo,energetyka.ATEX

    05/2017 (56)
  60. Temat numeru: Rynek tworzyw sztucznych i kompozytów

    04/2017 (55)
  61. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszywowej

    03/2017 (54)
  62. Temat numeru: Automatyka, pomiary

    02/2017 (53)
  63. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie,BHP, ATEX

    01/2017 (52)
  64. Temat numeru: Transport  materiałów sypkich

    07/2016 (51)
  65. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2016 (50)
  66. Temat numeru: Zabezpieczenia przeciwwybuchowe

    05/2016 (49)
  67. Temat numeru: Wagi.Dozowniki

    04/2016 (48)
  68. Temat numeru: Kruszenie.Mielenie.Granulowanie

    03/2016 (47)
  69. Temat numeru: Filtracja.odpylanie.BHP

    02/2016 (46)
  70. Temat numeru: Automatyka i pomiary 

    01/2016 (45)
  71. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2015 (44)
  72. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2015 (43)
  73. Temat numeru: Bezpieczeństwo procesowe i zabezpieczenia ATEX

    05/2015 (42)
  74. Temat numeru: Kruszenie, mielenie, mieszanie

    04/2015 (41)
  75. Temat numeru: Sita,przesiewacze,separatory

    03/2015 (40)
  76. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2015 (39)
  77. Temat numeru: Odkurzanie, odpylanie, BHP, Atex

    01/2015 (38)
  78. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2014 (37)
  79. Temat numeru: Opakowania w przemyśle materiałów sypkich

    06/2014 (36)
  80. Temat numeru: Silosy i magazyny na materiały sypkie

    05/2014 (35)
  81. Temat numeru: Systemy dozujące, ważące i pakujące

    04/2014 (34)
  82. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie

    03/2014 (33)
  83. Temat numeru: Automatyka i aparatura kontrolno-pomiarowa

    02/2014 (32)
  84. Temat numeru: Sita, przesiewacze i separatory przemysłowe

    01/2014 (31)
  85. Temat numeru: Rozdrabnianie i granulowanie

    06/2013 (30)
  86. Temat numeru: Przemysł wydobywczy surowców energetycznych

    05/2013 (29)
  87. Temat numeru: Silosy do zastosowań przemysłowych

    04/2013 (28)
  88. Temat numeru: Sytuacja na rynku kruszyw

    03/2013 (27)
  89. Temat numeru: Aparatura pomiarowa w aplikacjach wysokotemperaturowych

    02/2013 (26)
  90. Temat numeru: Polski rynek cementu i betonu

    01/2013 (25)
  91. Temat numeru: Postęp techniczny w konstrukcji młynów

    06/2012 (24)
  92. Temat numeru: Konstrukcje silosów aluminiowych

    05/2012 (23)
  93. Temat numeru: Europejski rynek tworzyw sztucznych

    04/2012 (22)
  94. Temat numeru: Zmiany technologiczne w produkcji kruszyw

    03/2012 (21)
  95. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    02/2012 (20)
  96. Temat numeru: Polski rynek targowy

    Rozmowa z dr. inż hab. Lidią Gawlik zastepcą dyrektora IGSMiE 
    01/2012 (19)
  97. Temat numeru: Nauka dla przemysłu

    Rozmowa z dr. inż Szymonem Modrzejewskim
    06/2011 (18)
  98. Temat numeru: Nowoczesne technologie górnicze

    Węgiel polskie bogactwo narodowe
    05/2011 (17)
  99. Temat numeru: Transport, logistyka i magazynowanie

    03-04/2011 (16)
  100. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    Innowacyjny mechatroniczny system manipulacyjny
    02/2011 (15)
  101. Temat numeru: Rynek kruszyw w Polsce

    Recykling gruzu powyburzeniowego
    01/2011 (14)
  102. Temat numeru: Przemyslowe systemy ważąco-dozujące 05-06/2010 (13)
  103. Temat numeru: Magazynowanie sypkich produktów spożywczych 04/2010 (12)
  104. Temat numeru: Transport pneumatyczny materiałów sypkich 03/2010 (11)
  105. Temat numeru: Rynek cementu w polsce 02/2010 (10)
  106. Temat numeru: Krajowy rynek automatyki przemyslowej 01/2010 (9)