Transport pneumatyczny jest wydajną i efektywną metodą przenoszenia materiałów sypkich, ale w przypadku transportu materiałów delikatnych i kruchych, stanowi nie lada wyzwanie.

Zniszczenie materiału jest czymś innym dla każdego surowca. W przypadku cukru zniszczeniem materiału można nazwać zmiany w ilości rozmiarów poszczególnych cząstek. W przypadku orzechów ziemnych jest to już nawet drobne obicie czy pęknięcie jądra orzecha, a w przypadku karmy dla zwierząt będzie to powstanie pyłu i rozbicie granulatu.
Większość producentów ma własną definicję tego, co stanowi degradację ich materiału, każdy stosuje swoje metody pomiaru zniszczenia, takie jak: mierzenie zmian gęstości nasypowej, analiza sitowa, a nawet ręczne liczenie większych cząstek w danej objętości próbki. Niezależnie od tego, co nazywamy degradacją materiału, największy wpływ na jej poziom ma prędkość transportowanego produktu. Należy ją zminimalizować i rozpatrzeć specjalną konstrukcję zbiorników odbiorczych, ograniczyć ilość kolan czy całkowicie przeprojektować układ rurociągów.


Przykład rozgałęzionej instalacji

Transport w fazie rzadkiej
Metoda transportu w fazie rzadkiej jest najbardziej rozpowszechnionym rodzajem transportu pneumatycznego. Nie należy ona jednak do delikatnych, ze względu na 3-5 razy większą prędkość przesuwu materiału względem transportu w fazie gęstej. Nie zawsze można skorzystać z systemu transportu fazy gęstej, ponieważ nie wszystko można przewidzieć i czasem problem zniszczenia pojawia się już po uruchomieniu instalacji transportu.
Rozwiązywanie problemu należy rozpocząć od pełnej kontroli ilości podawanego powietrza i produktu do układu transportu. Wydajność podawania surowca i powietrza musi być stała, co powinno wpłynąć pozytywnie na prędkość przesuwu materiału. Można to poprawić poprzez montaż falowników na podajnikach celkowych
i dmuchawie, poprzez maksymalną możliwą redukcję  wydajności oraz wykorzystanie następujących metod:
•    prosta redukcja wydajności poprzez wysterowanie układu na falownikach może okazać się skuteczna w prostych układach transportu, w których mamy zadaną stałą wydajność i musimy podać produkt do jednego miejsca. Jakakolwiek zmiana wydajności czy parametrów materiału wiąże się zazwyczaj z dodatkowymi ustawieniami falowników;
•    wykorzystanie pętli PID, montaż czujników ciśnienia pomiędzy dmuchawą a punktem dozowania, co umożliwi automatyczne zmiany ustawień falowników;
•    kompensacja ewentualnych nieszczelności poprzez montaż czujników ciśnienia i automatyczną regulację pracy dmuchawy.

Nieszczelność na podajniku celkowym

Transport w fazie gęstej
Metoda transportu w fazie gęstej ma zazwyczaj niższą prędkość przesuwu materiału. Sprawia to, że metoda ta jest najczęściej wybierana do transportu delikatnych materiałów. W fazie gęstej można transportować produkt w cyklu szarżowym i w trybie ciągłym.

Minimalizacja uszkodzeń materiału przy pracy w trybie szarżowym
W związku z tym, że przy transporcie materiału w trybie szarżowym zbiornik ciśnieniowy jest powtarzalnie wypełniany produktem i powietrzem, można mieć dość dużą kontrolę nad mieszanką materiału sypkiego i powietrza w każdym cyklu roboczym, a pomóc mogą tu następujące rozwiązania:
•    izolacja, odcięcie powietrza natychmiast po opuszczeniu materiału sypkiego ze zbiornika. Można tu skorzystać z czujnika poziomu produktu lub ciśnienia. Po zamknięciu zaworu/zasuwy spustowej resztki powietrza są wyprowadzane przez niezależny kanał odpowietrzający;
•    celowe „pogorszenie” parametrów poprzez wcześniejsze odcięcie dopływu powietrza, co wpłynie na spadek ciśnienia w układzie transportowym. Metoda ta zwiększa czas cyklu podawania o kilka sekund.

Rozwiązanie problemu przy pracy w trybie ciągłym
Przy transporcie w fazie gęstej i pracy w trybie ciągłym wykorzystuje się zawory celkowe do podania produktu w strumień wolno poruszającego się powietrza. Należy skupić się na odpowiednim wypełnieniu komór podajnika celkowego (55-65%) oraz na odpowiedniej kompensacji jego zużycia.

Rurociągi
Elementy składowe linii są również bardzo ważne. Należy pamiętać, że każde połączenie rurociągu może „pracować”, a powstające szczeliny są szkodliwe dla materiału. Ważne jest wprowadzenie rozwiązań bezszczelinowych. Warto uwzględnić prostą zasadę, że łuki powinny mieć promień ok. 6 razy większy niż średnica rury.
E-finity - przykład instalacji

Zbiorniki odbiorcze
Delikatny materiał może być zniszczony poprzez uderzenie o ściankę zbiornika. Warto zadbać o właściwy kształt hoppera i rury na końcu systemu transportu. Należy maksymalnie zredukować prędkość produktu – zwiększyć średnicę rurociągu tuż przy zbiorniku odbiorczym. Warto pamiętać też o tym, że lepiej jeśli produkt uderzy w inną granulę produktu niż w stalową ściankę. Jeśli nie jest to możliwe, należy jak najbardziej złagodzić spadek produktu poprzez wyhamowanie go po stycznej do okręgu zbiornika.

E-finity - System transportu w fazie gęstej

Rozwiązaniem firmy Schenck Process jest opatentowany system E-finity - dedykowany do transportu delikatnych materiałów w fazie gęstej w trybie kontynuacyjnym. Dokładna kontrola ciśnienia i korekta przepływu powietrza umożliwiają działanie systemu w każdych warunkach. Sercem układu jest Macturi – specjalny zawór regulacyjny. Umożliwia to montaż sprężarki we właściwie dowolnym miejscu w zakładzie, ogranicza zużycie energii o ok. 20% i pozwala na transport materiałów delikatnych bez zniszczeń. System ten może być wykorzystany zarówno przy transporcie nadciśnieniowym, jak i podciśnieniowym
www.schenckprocess.com

Nowy numer

  1. Temat numeru: Tworzywa sztuczne i kompozyty

    04/2019 (69)
  2. Temat numeru: Rynek kruszyw -rozwiązania dla branży

    03/2019 (68)
  3. Temat numeru: AUTOMATYKA, PNEUMATYKA, POMIARY

    02/2019 (67)
  4. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2019 (66)
  5. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2018 (65)
  6. Temat numeru: Magazynowanie i logistyka materiałów sypkich

    06/2018 (64)
  7. Temat numeru: Utrzymanie ruchu

    05/2018 (63)
  8. Temat numeru: Kompozyty i tworzywa sztuczne, ważenie, dozowanie

    04/2018 (62)
  9. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszyw

    03/2018 (61)
  10. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2018 (60)
  11. Temat numeru: Filtracja, odpylanie, ATEX, BHP

    01/2018 (59)
  12. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2017 (58)
  13. Temat numeru: Logistyka i magazynowanie materiałów sypkich

    06/2017 (57)
  14. Temat numeru: Górnictwo,energetyka.ATEX

    05/2017 (56)
  15. Temat numeru: Rynek tworzyw sztucznych i kompozytów

    04/2017 (55)
  16. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszywowej

    03/2017 (54)
  17. Temat numeru: Automatyka, pomiary

    02/2017 (53)
  18. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie,BHP, ATEX

    01/2017 (52)
  19. Temat numeru: Transport  materiałów sypkich

    07/2016 (51)
  20. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2016 (50)
  21. Temat numeru: Zabezpieczenia przeciwwybuchowe

    05/2016 (49)
  22. Temat numeru: Wagi.Dozowniki

    04/2016 (48)
  23. Temat numeru: Kruszenie.Mielenie.Granulowanie

    03/2016 (47)
  24. Temat numeru: Filtracja.odpylanie.BHP

    02/2016 (46)
  25. Temat numeru: Automatyka i pomiary 

    01/2016 (45)
  26. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2015 (44)
  27. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2015 (43)
  28. Temat numeru: Bezpieczeństwo procesowe i zabezpieczenia ATEX

    05/2015 (42)
  29. Temat numeru: Kruszenie, mielenie, mieszanie

    04/2015 (41)
  30. Temat numeru: Sita,przesiewacze,separatory

    03/2015 (40)
  31. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2015 (39)
  32. Temat numeru: Odkurzanie, odpylanie, BHP, Atex

    01/2015 (38)
  33. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2014 (37)
  34. Temat numeru: Opakowania w przemyśle materiałów sypkich

    06/2014 (36)
  35. Temat numeru: Silosy i magazyny na materiały sypkie

    05/2014 (35)
  36. Temat numeru: Systemy dozujące, ważące i pakujące

    04/2014 (34)
  37. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie

    03/2014 (33)
  38. Temat numeru: Automatyka i aparatura kontrolno-pomiarowa

    02/2014 (32)
  39. Temat numeru: Sita, przesiewacze i separatory przemysłowe

    01/2014 (31)
  40. Temat numeru: Rozdrabnianie i granulowanie

    06/2013 (30)
  41. Temat numeru: Przemysł wydobywczy surowców energetycznych

    05/2013 (29)
  42. Temat numeru: Silosy do zastosowań przemysłowych

    04/2013 (28)
  43. Temat numeru: Sytuacja na rynku kruszyw

    03/2013 (27)
  44. Temat numeru: Aparatura pomiarowa w aplikacjach wysokotemperaturowych

    02/2013 (26)
  45. Temat numeru: Polski rynek cementu i betonu

    01/2013 (25)
  46. Temat numeru: Postęp techniczny w konstrukcji młynów

    06/2012 (24)
  47. Temat numeru: Konstrukcje silosów aluminiowych

    05/2012 (23)
  48. Temat numeru: Europejski rynek tworzyw sztucznych

    04/2012 (22)
  49. Temat numeru: Zmiany technologiczne w produkcji kruszyw

    03/2012 (21)
  50. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    02/2012 (20)
  51. Temat numeru: Polski rynek targowy

    Rozmowa z dr. inż hab. Lidią Gawlik zastepcą dyrektora IGSMiE 
    01/2012 (19)
  52. Temat numeru: Nauka dla przemysłu

    Rozmowa z dr. inż Szymonem Modrzejewskim
    06/2011 (18)
  53. Temat numeru: Nowoczesne technologie górnicze

    Węgiel polskie bogactwo narodowe
    05/2011 (17)
  54. Temat numeru: Transport, logistyka i magazynowanie

    03-04/2011 (16)
  55. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    Innowacyjny mechatroniczny system manipulacyjny
    02/2011 (15)
  56. Temat numeru: Rynek kruszyw w Polsce

    Recykling gruzu powyburzeniowego
    01/2011 (14)
  57. Temat numeru: Przemyslowe systemy ważąco-dozujące 05-06/2010 (13)
  58. Temat numeru: Magazynowanie sypkich produktów spożywczych 04/2010 (12)
  59. Temat numeru: Transport pneumatyczny materiałów sypkich 03/2010 (11)
  60. Temat numeru: Rynek cementu w polsce 02/2010 (10)
  61. Temat numeru: Krajowy rynek automatyki przemyslowej 01/2010 (9)

Kalendarium wydarzeń pełne

« Czerwiec 2019 »