Firma Ruta Transport poszerzyła zakres działalności o usługi myjni. Nowoczesne wyposażenie, najwyższa jakość usług, dbałość o środowisko naturalne i wydajność na poziomie około 600 myć miesięcznie to dane, które zachęcają do skorzystania z oferty.

Ruta Transport z Mińska Mazowieckiego otworzyła w swoim centrum transportowym myjnię pojazdów ciężarowych. Bardzo dobra lokalizacja w pobliżu węzła A2 i DK50, możliwość umówienia mycia bezpośrednio w biurze, telefonicznie lub e-mailem, praca zmianowa w godzinach 6.00–22.00 (w soboty 6.00–12.00) oraz kilka stanowisk pracy sprawiają, że mimo iż w myjni dba się głównie o flotę Ruta Transport, to w wygodny sposób mogą z niej skorzystać także pojazdy obce. Myjnia obsługuje specjalistyczne mycia wewnętrzne silosów i cystern oraz mycia zewnętrzne ciągników siodłowych ze wszystkimi rodzajami naczep (m.in. silosy, cysterny, plandeki, chłodnie, wywrotki), śmieciarki, pojazdy asenizacyjne, dostawcze i inne. Myjnia Ruta Transport jest jedną z czterech w regionie. Na tle konkurencji wyróżniają ją: jakość wykonywanych usług z dbałością o szczegóły, nowa infrastruktura i nowy sprzęt myjący.

FOT. 1 Myjnia pojazdów ciężarowych Ruta Transport. Wnętrze budynku liczy 9 m wysokości i zajmuje 550 m2. Wysokość bram wjazdowych sięga 5,2 m. Pod dachem znajdują się trzy oddzielone ścianami stanowiska do mycia, każde o długości 24 m

Technika i technologia
Myjnia została zaprojektowana i wykonana w oparciu o najnowsze wymagania stawiane przez Polskie Stowarzyszenie Myjni Cystern (PSMC) i europejskie stowarzyszenie EFTCO, dzięki czemu Ruta Transport docelowo będzie wystawiać certyfikat czystości ECD (European Cleaning Document) dla mycia wewnętrznego silosów i cystern, wymagany przez największych zleceniodawców transportów chemicznych w Europie. O wysokiej specjalizacji myjni świadczy ilość członków obu stowarzyszeń – aktualnie 47 w Polsce i 510 w 22 krajach Europy.

 Zaprojektowaniem powierzchni myjni oraz jej wyposażeniem zajęła się firma Czysta Polska. Kocioł parowy Viessmann o pojemności całkowitej 3,88 m3 i mocy cieplnej 890 kW z palnikiem Riello, zasilanym gazem ziemnym, pompy, głowice myjące i suszarki na stanowiskach myjących wymagały zastosowania w myjni przyłącza gazu ziemnego o mocy przyłączeniowej 711 kWh/h i przyłącza prądu o mocy 75 kW. Inwestycja w technologię mycia wyniosła ok. 2 mln zł. Załatwianie niezbędnych formalności związanych z pracą myjni zajęło sześć lat, natomiast sama budowa trwała dwa lata. W najbliższej przyszłości kierowcy czekający na odbiór umytych pojazdów będą mogli skorzystać z pomieszczenia socjalnego z zapleczem sanitarnym.

Wnętrze budynku myjni liczy 9 m wysokości i zajmuje 550 m2. Wysokość bram wjazdowych sięga 5,2 m. Pod dachem znajdują się trzy stanowiska do mycia, oddzielone od siebie ścianami, każde o długości 24 m. Na dwóch stanowiskach można umyć wnętrza silosów i cystern. Oba są wyposażone w cztery głowice myjące, trzy pompy obsługujące głowice i pompę do lanc na zwijakach. Jedno stanowisko przeznaczone jest do mycia naczep po produktach przeznaczonych do celów spożywczych (np. po transporcie mąki, cukru, oleju), a drugie do mycia po produktach technicznych (granulacie plastikowym, PVC, skrobi technicznej, mączce mineralnej, piasku, sodzie). Cysternę można wygrzać za pomocą pary, co jest konieczne przed rozładunkiem i myciem płynnych materiałów zastygających. Trzecie stanowisko przeznaczone jest do mycia pojazdów z zewnątrz. Wyposażone jest w dwie lance podające chemię i dwie lance myjące. W myjni nie czyści się naczep po przewozie materiałów niebezpiecznych podlegających konwencji ADR.

 

Bezpieczeństwo pracy i środowiska
W myjni Ruta Transport zadbano o bezpieczeństwo pracy. Stosuje się tu wyposażenie ochronne pracowników, podesty sterownicze dla operatorów myjni, zabezpieczenia przed upadkiem z wysokości i oczomyjki. Podłoga i ściany myjni wyłożone zostały płytkami o podwyższonej odporności. To trwałe rozwiązanie ułatwia utrzymanie czystości. Wszystkie urządzenia, w które wyposażona jest myjnia, podlegają regularnym badaniom okresowym
i konserwacji, co zapewnia bezpieczeństwo pracy. W zarządzaniu myjnią istotna jest płynność pracy, dlatego należy odpowiednio zaplanować kolejkę do mycia, zapewnić środki i narzędzia myjące. Na świecie i w Polsce wciąż wzrasta świadomość ekologiczna, a zdając sobie sprawę z zagrożenia, jakie niesie ze sobą odprowadzanie do środowiska zanieczyszczonych  ścieków, Ruta Transport zastosowała w myjni podczyszczalnię ścieków typu Lugan 3000 o wydajności 3000 l/h, funkcjonującą na bazie kombinacji technologii: odolejania chemicznego (flokulacji) i rozdziału rozdrobnionych ciał stałych wykorzystującego różnicę w zwilżalności składników (flotacji). W pojedynczym procesie mycia zużywa się średnio od 1 do 1,5 m3 wody, która trafia następnie do zbiornika uśredniającego o pojemności 30 000 l i podczyszczalni. Dzięki temu woda przedostająca się do kanalizacji pozbawiona jest niebezpiecznych dla środowiska substancji.

FOT. 2 Myjnia pojazdów ciężarowych Ruta Transport. Podczas mycia zewnętrznego obsługa nanosi na pojazd aktywną pianę za pomocą lanc natryskowych

Jak to działa?
Proces mycia zewnętrznego i wewnętrznego przebiega schematycznie, a czas jego trwania uzależniony jest od stopnia zabrudzenia oraz od tego, jaki produkt był wcześniej przewożony w silosie, i może wynosić od 40 minut do dwóch godzin. Po otwarciu zlecenia pojazd wjeżdża na stanowisko myjni. Podczas mycia zewnętrznego obsługa nanosi na pojazd aktywną pianę za pomocą lanc natryskowych (spieniających) i za pomocą szczotek ręcznie usuwa brud. Następnie spłukuje całość lancami pod wysokim ciśnieniem i opcjonalnie nanosi natryskowo wosk.
Mycie wewnętrzne wymaga więcej czasu. Trzeba otworzyć włazy załadunkowe i rozładunkowe, schowki na przewody i armaturę rozładowczą. W przypadku pozostałości po transportowanym materiale pracownicy wymiatają go ręcznie lub myją wnętrze zbiornika wodą pod wysokim ciśnieniem, szczotką z detergentem. Obsługa myje okolice otworów załadunkowych i pokrywy otworów. W zależności od produktu, po którym myty jest zbiornik, wybierany jest odpowiedni program myjący, poprzez głowice podawana jest woda oraz środki myjące. Specjalnymi dyszami oczyszczane są w środku przewody rozładunkowe. Mycie obejmuje także armaturę (złączki, redukcje, zawory, filtry), schowki przewodów i schowki na armaturę. Na zakończenie zbiornik jest suszony gorącym powietrzem. Pojazd może opuścić stanowisko dopiero po kontroli jakości mycia.
FOT. 3 Myjnia pojazdów ciężarowych Ruta Transport. Głowice myjące i suszarki
 
Ruta Sp. J.
Dzięki uruchomieniu nowoczesnej myjni Ruta Sp. J. zyskała kolejny atut jako firma specjalizująca się w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym neutralnych materiałów sypkich luzem w silosach. Szybkie mycie naczep i ciągników po transporcie pozwala na szybkie przygotowanie do realizacji kolejnych zleceń. To ważne przy ich planowaniu, kiedy współpracuje się z ponad pięćdziesięcioma stałymi klientami w Polsce i Europie. Firma dysponuje flotą liczącą 150 zestawów drogowych. W skład floty Ruta Transport wchodzą ciągniki siodłowe marki Scania i naczepy silosowe marki Spitzer Silo Fahrzeugwerke leżące, tzw. dolnozsypy lub cementowozy, o pojemności 34 m3 i 37 m3 oraz podnoszone, tzw. kiprowane, o pojemności 45 m3 i 60 m3.
FOT. 4 Nowoczesna flota Ruta Transport
 

Nowy numer

  1. Temat numeru: SUROWCE SKALNE, PRZEMYSŁ CEMENTOWO-WAPIENNICZY

    02/2024 (102)
  2. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2024 (101)

  3. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2023 (100)
  4. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2023 (99)

  5. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2023 (98)

  6. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2023 (97)

  7. Temat numeru: KRUSZYWA, CEMENT, WAPNO

    03/2023 (96)

  8. Temat numeru: ODPYLANIE, ATEX, BHP

    02/2023 (95)
  9. Temat numeru: POMIARY, AUTOMATYKA, NAPĘDY

    01/2023 (94)
  10. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTKA

    07/2022 (93)

  11. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE  I APARATURA POMIAROWA

    06/2022 (92)
  12. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2022 (91)
  13. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    04/2022 (90)
  14. Temat numeru: KRUSZYWA,CEMENT, WAPNO

  15. 03/2022 (89)

  16. Temat numeru: AUTOMATYKA, POMIARY, NAPĘDY

    02/2022 (88)
  17. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2022 (87)

  18. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2021 (86)

  19. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2021 (85)

  20. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2021 (84)

  21. Temat numeru: RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    04/2021 (83)
  22. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    03/2021 (82)
  23. Temat numeru:AUTOMATYZACJA, BADANIA I POMIARY

    02/2021 (81)
  24. Temat numeru:ODPYLANIE, ODKURZANIE, ATEX, BHP

    01/2021 (80)
  25. Temat numeru:TRANSPORT I LOGISTYKA 

    07/2020 (79)
  26. Temat numeru: LOGISTYKA I MAGAZYNOWANIE

    06/2020 (78)
  27. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2020 (77)
  28. Temat numeru: Plastiki, kompozyty, przemysł chemiczny

    04/2020 (76)
  29. Temat numeru:RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    03/2020 (75)
  30. Temat numeru:AUTOMATYKA, NAPĘDY, POMIARY

    02/2020 (74)
  31. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2020 (73)
  32. Temat numeru: TRANSPORT MATERIAŁÓW SYPKICH

    07/2019 (72)
  33. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2019 (71)
  34. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2019 (70)
  35. Temat numeru: Tworzywa sztuczne i kompozyty

    04/2019 (69)
  36. Temat numeru: Rynek kruszyw -rozwiązania dla branży

    03/2019 (68)
  37. Temat numeru: AUTOMATYKA, PNEUMATYKA, POMIARY

    02/2019 (67)
  38. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2019 (66)
  39. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2018 (65)
  40. Temat numeru: Magazynowanie i logistyka materiałów sypkich

    06/2018 (64)
  41. Temat numeru: Utrzymanie ruchu

    05/2018 (63)
  42. Temat numeru: Kompozyty i tworzywa sztuczne, ważenie, dozowanie

    04/2018 (62)
  43. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszyw

    03/2018 (61)
  44. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2018 (60)
  45. Temat numeru: Filtracja, odpylanie, ATEX, BHP

    01/2018 (59)
  46. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2017 (58)
  47. Temat numeru: Logistyka i magazynowanie materiałów sypkich

    06/2017 (57)
  48. Temat numeru: Górnictwo,energetyka.ATEX

    05/2017 (56)
  49. Temat numeru: Rynek tworzyw sztucznych i kompozytów

    04/2017 (55)
  50. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszywowej

    03/2017 (54)
  51. Temat numeru: Automatyka, pomiary

    02/2017 (53)
  52. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie,BHP, ATEX

    01/2017 (52)
  53. Temat numeru: Transport  materiałów sypkich

    07/2016 (51)
  54. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2016 (50)
  55. Temat numeru: Zabezpieczenia przeciwwybuchowe

    05/2016 (49)
  56. Temat numeru: Wagi.Dozowniki

    04/2016 (48)
  57. Temat numeru: Kruszenie.Mielenie.Granulowanie

    03/2016 (47)
  58. Temat numeru: Filtracja.odpylanie.BHP

    02/2016 (46)
  59. Temat numeru: Automatyka i pomiary 

    01/2016 (45)
  60. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2015 (44)
  61. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2015 (43)
  62. Temat numeru: Bezpieczeństwo procesowe i zabezpieczenia ATEX

    05/2015 (42)
  63. Temat numeru: Kruszenie, mielenie, mieszanie

    04/2015 (41)
  64. Temat numeru: Sita,przesiewacze,separatory

    03/2015 (40)
  65. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2015 (39)
  66. Temat numeru: Odkurzanie, odpylanie, BHP, Atex

    01/2015 (38)
  67. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2014 (37)
  68. Temat numeru: Opakowania w przemyśle materiałów sypkich

    06/2014 (36)
  69. Temat numeru: Silosy i magazyny na materiały sypkie

    05/2014 (35)
  70. Temat numeru: Systemy dozujące, ważące i pakujące

    04/2014 (34)
  71. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie

    03/2014 (33)
  72. Temat numeru: Automatyka i aparatura kontrolno-pomiarowa

    02/2014 (32)
  73. Temat numeru: Sita, przesiewacze i separatory przemysłowe

    01/2014 (31)
  74. Temat numeru: Rozdrabnianie i granulowanie

    06/2013 (30)
  75. Temat numeru: Przemysł wydobywczy surowców energetycznych

    05/2013 (29)
  76. Temat numeru: Silosy do zastosowań przemysłowych

    04/2013 (28)
  77. Temat numeru: Sytuacja na rynku kruszyw

    03/2013 (27)
  78. Temat numeru: Aparatura pomiarowa w aplikacjach wysokotemperaturowych

    02/2013 (26)
  79. Temat numeru: Polski rynek cementu i betonu

    01/2013 (25)
  80. Temat numeru: Postęp techniczny w konstrukcji młynów

    06/2012 (24)
  81. Temat numeru: Konstrukcje silosów aluminiowych

    05/2012 (23)
  82. Temat numeru: Europejski rynek tworzyw sztucznych

    04/2012 (22)
  83. Temat numeru: Zmiany technologiczne w produkcji kruszyw

    03/2012 (21)
  84. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    02/2012 (20)
  85. Temat numeru: Polski rynek targowy

    Rozmowa z dr. inż hab. Lidią Gawlik zastepcą dyrektora IGSMiE 
    01/2012 (19)
  86. Temat numeru: Nauka dla przemysłu

    Rozmowa z dr. inż Szymonem Modrzejewskim
    06/2011 (18)
  87. Temat numeru: Nowoczesne technologie górnicze

    Węgiel polskie bogactwo narodowe
    05/2011 (17)
  88. Temat numeru: Transport, logistyka i magazynowanie

    03-04/2011 (16)
  89. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    Innowacyjny mechatroniczny system manipulacyjny
    02/2011 (15)
  90. Temat numeru: Rynek kruszyw w Polsce

    Recykling gruzu powyburzeniowego
    01/2011 (14)
  91. Temat numeru: Przemyslowe systemy ważąco-dozujące 05-06/2010 (13)
  92. Temat numeru: Magazynowanie sypkich produktów spożywczych 04/2010 (12)
  93. Temat numeru: Transport pneumatyczny materiałów sypkich 03/2010 (11)
  94. Temat numeru: Rynek cementu w polsce 02/2010 (10)
  95. Temat numeru: Krajowy rynek automatyki przemyslowej 01/2010 (9)