Jednym ze sposobów transportu materiałów sypkich są bezosiowe przenośniki spiralne, dlatego chcielibyśmy przybliżyć profil produkcji przenośników wytwarzanych przez firmę RATAJ a.s. Zasada działania bezosiowych przenośników spiralnych odbiega od sposobu funkcjonowania powszechnie znanych przenośników ślimakowych z wałem. Autor: Ryszard Huńka
 

Genialnie prosta zasada
Świetne rozwiązania techniczne mają zazwyczaj jedną wspólną cechę. Funkcjonują na prostych zasadach, są mało awaryjne, efektywne i mają wielostronne zastosowanie. Właśnie takie są bezosiowe przenośniki spiralne RATAJ.
Podstawowym elementem bezosiowych przenośników spiralnych RATAJ jest spirala bezosiowa wyprodukowana ze stali najwyższej jakości o grubości 4–40 mm i o średnicy zewnętrznej 25–800 mm. W bezosiowym przenośniku spiralnym nie ma wału wewnętrznego ani łożyska wewnętrznego, a transport materiału przebiega prawie w całym przekroju przenośnika. Spirala bezosiowa przez swą dokładnie definiowaną średnicę i ruch obrotowy umożliwia transport dużej ilości materiału na małych obrotach z minimalnym zużyciem energii elektrycznej. Każdy bezosiowy przenośnik spiralny RATAJ jest konstruowany i produkowany na zamówienie wg wymagań klienta i dla odpowiedniego typu transportowanego materiału.

Własny rozwój bezosiowych przenośników spiralnych i wyposażenia
Wszystkie projekty techniczne bezosiowych przenośników spiralnych do transportu setek rodzajów materiału wykonywane są przede wszystkim na podstawie wieloletniego doświadczenia w produkcji i eksploatacji bezosiowych przenośników spiralnych. W kilkudziesięciu instalacjach bezosiowych przenośników spiralnych w elektrowniach i ciepłowniach po raz pierwszy zastosowano wkłady poliamidowe RATAMID do transportu węgla i pyłu węglowego. Opracowany przez naszą firmę certyfikowany system RATATEX eliminuje przenoszenie wybuchu między dwoma technologiami – stosowany był wielokrotnie w energetyce i przemyśle spożywczym. Następnym produktem własnego rozwoju jest przenośnik wytrzymujący wybuch do 1,0 MPa – swym wykonaniem przewyższa wymagania ogólnie obowiązujących norm konstrukcyjnych dotyczących przenośników w środowisku zagrażającym wybuchem. Do transportu bardzo ściernego materiału stosujemy w rurze przenośnika wkłady bazaltowe lub rury  polipropylenowe.


Dlaczego warto wybrać bezosiowe przenośniki spiralne RATAJ…?
Przede wszystkim ze względu na prostą i niezawodną w eksploatacji konstrukcję, trwałość i wydajność. Coraz częściej bezosiowe przenośniki spiralne zastępują klasyczne przenośniki ślimakowe, taśmowe i zgrzebłowe. Głównymi zaletami bezosiowych przenośników spiralnych w porównaniu z zastosowaniem klasycznych środków transportu są:
– niższe nakłady inwestycyjne i koszty eksploatacji (w porównaniu z klasycznymi przenośnikami i transportem pneumatycznym);
– projekt i produkcja przenośników na miarę (są one dostosowane do istniejącej lub projektowanej technologii);
– kilkuletnia eksploatacja bez konieczności napraw;
– doskonałe uszczelnienie przenośnika oraz zapewnienie bezpyłowej pracy;
– możliwość bardzo dokładnego dawkowania transportowanego materiału;
– możliwość stosowania do ciągłego ważenia transportowanego materiału;
– bardzo małe rozmiary przenośników i motoreduktorów;
– możliwość wykorzystania systemu eliminującego przenoszenie wybuchu (RATATEX);
– łatwa i szybka naprawa spirali i rury (dla jakiegokolwiek użytkownika);
– wykonanie motoreduktora do środowiska zagrażającego wybuchem (strefa 20, 21, 22, ew. 0, 1 ,2), możliwość skonstruowania przenośnika wytrzymującego wybuch do 1,0 MPa.
   Należy podkreślić, że bezosiowe przenośniki spiralne zapewniają bezproblemowy transport materiału o ekstremalnych właściwościach (bardzo ścierne, cieknące, lepkie, pyliste itp.).

Potrafimy transportować wszystko, co się sypie, lepi i cieknie
To są realia stosowania  bezosiowych przenośników spiralowych produkowanych przez firmę RATAJ. Z bardzo szerokiego zakresu możliwych zastosowań wybieramy następujące aplikacje bezosiowych przenośników spiralnych RATAJ:
energetyka (węgiel kamienny i brunatny, koks, pył węglowy i koksowy, popiół, odpady ropne, żużel);
przemysł ciężki, hutnictwo (bentonit, tłuczone szkło, granulat aluminiowy, pył karbidowy, tłuczeń korundowy, wióry stalowe i żeliwne, magnezyt, ruda manganowa, kulki stalowe, szkło, metale ciężkie);
przemysł jądrowy (pył uranowy, węgiel aktywny);
przemysł chemiczny (barwniki, dian, nawozy, ałun, katalizatory, kauczuk, cyjanek, kwasy, lód, saletra, mocznik, siarka, siarczan amonowy, siarczan glinowy, soda,);
przemysł spożywczy (orzeszki ziemne, cappuccino, cukier, herbata, masa czekoladowa, jabłka, musztarda, kakao, kawa, przyprawy, laktoza, gluten, słodziki, mąka, musli, papryka, pieczywo, budyń, rodzynki, ryby, rzepak, ryż, sól, śmietana, tarta bułka, mleko suszone, skrobia, tytoń, twaróg, makaron, skorupy jaj, vegeta, kapusta);
przemysł tworzyw sztucznych (ABS, PE, PP, PA, PVC, granulaty, cięta guma, polistyren);
przemysł drzewny (pył drzewny, okleina, wióry, pelety, trociny, szczapka);
budownictwo (pył aglomeracyjny, materiał asfaltowy, celuloza, cement, muł, kaolin, perlit, piasek, gips, żwir, szamot, wapno, szlam wapienny, tłuczeń granitowy);
ekologia (elektrozłom, szlamy, pyły, mieszanki trawiaste, wsady filtracyjne);
rolnictwo (biomasa, pasza, kukurydza, rośliny strączkowe, zboża, owoce, rzepak, śruta, warzywa);
przemysł lekki (boraks, kreda, wełna mineralna, papier, polistyren, proszki do prania, włókna);
przemysł farmaceutyczny (penicylina).
   To najcenniejsze, co możemy zaoferować, to przede wszystkim nasz know-how. Nasz nieustanny rozwój i instalacja nowych, dotychczas niewypróbowanych rodzajów transportowanego materiału pozwalają nam być cały czas w czołówce.

www.rataj.cz

Nowy numer

  1. Temat numeru: SUROWCE SKALNE, PRZEMYSŁ CEMENTOWO-WAPIENNICZY

    02/2024 (102)
  2. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2024 (101)

  3. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2023 (100)
  4. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2023 (99)

  5. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2023 (98)

  6. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2023 (97)

  7. Temat numeru: KRUSZYWA, CEMENT, WAPNO

    03/2023 (96)

  8. Temat numeru: ODPYLANIE, ATEX, BHP

    02/2023 (95)
  9. Temat numeru: POMIARY, AUTOMATYKA, NAPĘDY

    01/2023 (94)
  10. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTKA

    07/2022 (93)

  11. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE  I APARATURA POMIAROWA

    06/2022 (92)
  12. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2022 (91)
  13. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    04/2022 (90)
  14. Temat numeru: KRUSZYWA,CEMENT, WAPNO

  15. 03/2022 (89)

  16. Temat numeru: AUTOMATYKA, POMIARY, NAPĘDY

    02/2022 (88)
  17. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2022 (87)

  18. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2021 (86)

  19. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2021 (85)

  20. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2021 (84)

  21. Temat numeru: RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    04/2021 (83)
  22. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    03/2021 (82)
  23. Temat numeru:AUTOMATYZACJA, BADANIA I POMIARY

    02/2021 (81)
  24. Temat numeru:ODPYLANIE, ODKURZANIE, ATEX, BHP

    01/2021 (80)
  25. Temat numeru:TRANSPORT I LOGISTYKA 

    07/2020 (79)
  26. Temat numeru: LOGISTYKA I MAGAZYNOWANIE

    06/2020 (78)
  27. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2020 (77)
  28. Temat numeru: Plastiki, kompozyty, przemysł chemiczny

    04/2020 (76)
  29. Temat numeru:RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    03/2020 (75)
  30. Temat numeru:AUTOMATYKA, NAPĘDY, POMIARY

    02/2020 (74)
  31. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2020 (73)
  32. Temat numeru: TRANSPORT MATERIAŁÓW SYPKICH

    07/2019 (72)
  33. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2019 (71)
  34. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2019 (70)
  35. Temat numeru: Tworzywa sztuczne i kompozyty

    04/2019 (69)
  36. Temat numeru: Rynek kruszyw -rozwiązania dla branży

    03/2019 (68)
  37. Temat numeru: AUTOMATYKA, PNEUMATYKA, POMIARY

    02/2019 (67)
  38. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2019 (66)
  39. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2018 (65)
  40. Temat numeru: Magazynowanie i logistyka materiałów sypkich

    06/2018 (64)
  41. Temat numeru: Utrzymanie ruchu

    05/2018 (63)
  42. Temat numeru: Kompozyty i tworzywa sztuczne, ważenie, dozowanie

    04/2018 (62)
  43. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszyw

    03/2018 (61)
  44. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2018 (60)
  45. Temat numeru: Filtracja, odpylanie, ATEX, BHP

    01/2018 (59)
  46. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2017 (58)
  47. Temat numeru: Logistyka i magazynowanie materiałów sypkich

    06/2017 (57)
  48. Temat numeru: Górnictwo,energetyka.ATEX

    05/2017 (56)
  49. Temat numeru: Rynek tworzyw sztucznych i kompozytów

    04/2017 (55)
  50. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszywowej

    03/2017 (54)
  51. Temat numeru: Automatyka, pomiary

    02/2017 (53)
  52. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie,BHP, ATEX

    01/2017 (52)
  53. Temat numeru: Transport  materiałów sypkich

    07/2016 (51)
  54. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2016 (50)
  55. Temat numeru: Zabezpieczenia przeciwwybuchowe

    05/2016 (49)
  56. Temat numeru: Wagi.Dozowniki

    04/2016 (48)
  57. Temat numeru: Kruszenie.Mielenie.Granulowanie

    03/2016 (47)
  58. Temat numeru: Filtracja.odpylanie.BHP

    02/2016 (46)
  59. Temat numeru: Automatyka i pomiary 

    01/2016 (45)
  60. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2015 (44)
  61. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2015 (43)
  62. Temat numeru: Bezpieczeństwo procesowe i zabezpieczenia ATEX

    05/2015 (42)
  63. Temat numeru: Kruszenie, mielenie, mieszanie

    04/2015 (41)
  64. Temat numeru: Sita,przesiewacze,separatory

    03/2015 (40)
  65. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2015 (39)
  66. Temat numeru: Odkurzanie, odpylanie, BHP, Atex

    01/2015 (38)
  67. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2014 (37)
  68. Temat numeru: Opakowania w przemyśle materiałów sypkich

    06/2014 (36)
  69. Temat numeru: Silosy i magazyny na materiały sypkie

    05/2014 (35)
  70. Temat numeru: Systemy dozujące, ważące i pakujące

    04/2014 (34)
  71. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie

    03/2014 (33)
  72. Temat numeru: Automatyka i aparatura kontrolno-pomiarowa

    02/2014 (32)
  73. Temat numeru: Sita, przesiewacze i separatory przemysłowe

    01/2014 (31)
  74. Temat numeru: Rozdrabnianie i granulowanie

    06/2013 (30)
  75. Temat numeru: Przemysł wydobywczy surowców energetycznych

    05/2013 (29)
  76. Temat numeru: Silosy do zastosowań przemysłowych

    04/2013 (28)
  77. Temat numeru: Sytuacja na rynku kruszyw

    03/2013 (27)
  78. Temat numeru: Aparatura pomiarowa w aplikacjach wysokotemperaturowych

    02/2013 (26)
  79. Temat numeru: Polski rynek cementu i betonu

    01/2013 (25)
  80. Temat numeru: Postęp techniczny w konstrukcji młynów

    06/2012 (24)
  81. Temat numeru: Konstrukcje silosów aluminiowych

    05/2012 (23)
  82. Temat numeru: Europejski rynek tworzyw sztucznych

    04/2012 (22)
  83. Temat numeru: Zmiany technologiczne w produkcji kruszyw

    03/2012 (21)
  84. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    02/2012 (20)
  85. Temat numeru: Polski rynek targowy

    Rozmowa z dr. inż hab. Lidią Gawlik zastepcą dyrektora IGSMiE 
    01/2012 (19)
  86. Temat numeru: Nauka dla przemysłu

    Rozmowa z dr. inż Szymonem Modrzejewskim
    06/2011 (18)
  87. Temat numeru: Nowoczesne technologie górnicze

    Węgiel polskie bogactwo narodowe
    05/2011 (17)
  88. Temat numeru: Transport, logistyka i magazynowanie

    03-04/2011 (16)
  89. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    Innowacyjny mechatroniczny system manipulacyjny
    02/2011 (15)
  90. Temat numeru: Rynek kruszyw w Polsce

    Recykling gruzu powyburzeniowego
    01/2011 (14)
  91. Temat numeru: Przemyslowe systemy ważąco-dozujące 05-06/2010 (13)
  92. Temat numeru: Magazynowanie sypkich produktów spożywczych 04/2010 (12)
  93. Temat numeru: Transport pneumatyczny materiałów sypkich 03/2010 (11)
  94. Temat numeru: Rynek cementu w polsce 02/2010 (10)
  95. Temat numeru: Krajowy rynek automatyki przemyslowej 01/2010 (9)