Popiół lotny, będący jednym z ubocznych produktów spalania węgla (UPS) w elektrowniach węglowych, zdobył coraz większe zainteresowanie jako surowiec o dużym potencjale przemysłowym. Jego efektywne zagospodarowanie, podobnie jak innych UPS-ów, napotyka jednak trudności wynikające z jego zróżnicowanych właściwości fizycznych i chemicznych.
Marcin Jarosz, Jurij Delihowski

Popiół lotny charakteryzuje się szerokim zakresem granulometrycznym, różnorodną morfologią oraz zmiennym składem chemicznym. Te zmienności mogą wpływać negatywnie na właściwości oraz jakość końcowych produktów, co rodzi potrzebę opracowania zaawansowanych technologii przetwórczych, mających na celu poprawę stabilności i jednorodności surowca.

   Jedną z kluczowych metod suchych stosowanych do przetwarzania popiołów jest separacja aerodynamiczna. Technika ta bazuje na różnicach w parametrach grawitacyjnych i aerodynamicznych poszczególnych ziaren, takich jak masa, rozmiar, gęstość i kształt, co pozwala na ich efektywne rozdzielanie. Poddając popiół kontrolowanym przepływom powietrza oraz działaniu sił bezwładności, separatory mogą skutecznie frakcjonować materiał na grupy ziarnowe o określonych rozmiarach. Dzięki temu procesowi można nie tylko poprawić homogeniczność frakcji, ale również selektywnie odzyskiwać wartościowe składniki, takie jak np. cenosfery i niedopalony węgiel, co otwiera nowe możliwości ich dalszego zastosowania w przemyśle.

   Dezintegracja, kluczowa podczas suchych metod separacji popiołu lotnego, polega na rozpadzie aglomeratów i uwolnieniu drobnych cząstek. Proces ten zachodzi pod wpływem mechanicznego oddziaływanie sił aerodynamicznych i inercyjnych, co prowadzi do fragmentacji kruchych cząstek i zmiany rozkładu wielkości ziaren. W wyniku dezintegracji uzyskuje się drobniejsze frakcje o większej powierzchni właściwej, co zwiększa reaktywność i poprawia właściwości mechaniczne końcowych produktów, szczególnie w zastosowaniach cementowych.

Separacja aerodynamiczna i potencjał technologii COMEX
Separatory aerodynamiczne ACX firmy COMEX to urządzenia o dużym potencjale w efektywnej przeróbce suchych materiałów sypkich, takich jak wspomniany popiół lotny. Pozwalają one na precyzyjną separację ziaren w oparciu o ich masę, wielkość, gęstość i kształt, wykorzystując różnice w ich właściwościach aerodynamicznych.
   Technologia separatorów COMEX umożliwia dokładne frakcjonowanie popiołu lotnego na różne części, co znacząco poprawia jakość materiału poprzez  koncentrację węgla w najgrubszych i najdrobniejszych frakcjach, pozostawiając środkową frakcję zubożałą w węgiel oraz cenosfery. Pewne frakcje granulometryczne mogą zawierać zwiększoną ilość cenosfer, co pozwala wytworzyć produkt wsadowy do kolejnych technologii ich odzysku. Na przykład w przypadku popiołów krzemionkowych z węgla brunatnego cenosfery będą zawsze się koncentrować we frakcji 20–100 µm, gdyż procesy fizyczne towarzyszące powstawaniu samych cenosfer w fazie spalania węgla w kotle ograniczają rozmiary powstawania cenosfer i nie mogą one być większe niż 100 µm lub mniejsze niż 10–20 µm.. Separatory więc wykorzystywane są do wytwarzania frakcji o podwyższonej zawartości cenosfer i innych części, w których tych cenosfer praktycznie nie ma (podobnie jest z pozostałościami niedopalonego węgla) i które mogą być dalej wykorzystywane w procesach przemysłowych. Dzięki możliwości regulacji prędkości wirnika separatory te oferują wysoką elastyczność w dostosowywaniu rozmiaru uzyskiwanych frakcji, co jest kluczowe dla optymalizacji procesu dalszej przeróbki.
   Systemy COMEX charakteryzują się dużą wydajnością, co czyni je idealnym rozwiązaniem do przetwarzania dużych ilości materiału przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiej jakości produktów końcowych.
 
Jak to się odbywa?
W procesie klasyfikacji powietrznej na cząstki popiołu lotnego działają dwie główne siły: siła odśrodkowa Fc oraz siła oporu powietrza Fd (RYS. 1). Dodatkowo cząstki poruszające się w kierunku środka wirnika są poddawane działaniu siły Coriolisa (RYS. 2). Wirnik klasyfikatora generuje siłę odśrodkową, która przyspiesza cząstki do prędkości obwodowej. Siły oporu powietrza wynikają z przepływu powietrza przez urządzenie, pełniąc jednocześnie funkcję transportu pneumatycznego.
RYS. 1 Proces separacji wewnątrz klasyfikatora z głównymi siłami działającymi na cząstkę
 
Trzecim istotnym zjawiskiem jest siła Coriolisa, oznaczona Fcol (RYS. 2), która działa stycznie do krawędzi wirnika. Zależy ona od prędkości obrotowej oraz promieniowej, skierowanej do środka wirnika. W niektórych przypadkach siła Coriolisa odgrywa kluczową rolę, zwłaszcza gdy cząstki popiołu lotnego poruszają się szybko w kierunku środka, co może znacząco wpływać na efektywność klasyfikacji.
 
RYS. 2 Rozkład sił działających na cząstkę podczas klasyfikacji
 
Zastosowanie w praktyce
Podczas testów laboratoryjnych przeprowadzono aerodynamiczną separację dwóch rodzajów popiołu lotnego: S1 (wysokowapniowy) i S2 (krzemionkowy). Wyniki pokazały, że zmniejszenie prędkości wirnika powodowało uzyskanie grubszych frakcji. Zjawisko dezintegracji było widoczne zwłaszcza dla minerałów o niskiej wytrzymałości, takich jak anhydryt, które ulegały rozdrobnieniu i przechodziły do drobniejszych frakcji, podczas gdy twardsze minerały, takie jak kwarc i mulit, pozostawały w grubszych frakcjach. W S1 wielokrotne cykle separacji skutkowały bardziej ostrym podziałem ziaren, a w S2 proces prowadzony jednokrotnie spowodował obecność większej ilości drobnych ziaren w grubej frakcji.
   Po testach dokonano oceny powstałych frakcji za pomocą obrazów mikroskopii elektronowej. Obrazy SEM potwierdziły dezintegrację cząstek popiołu, ukazując fragmenty cząstek i rozproszone struktury w drobnych frakcjach. Różnice w dezintegracji wpłynęły również na odzysk cennych cenosfer – pękanie słabszych cenosfer podczas separacji mogło obniżyć jakość produktu, ale także umożliwiło selektywny odzysk nienaruszonych, wysokiej jakości cenosfer.
 
Dostępność surowca a technologia przetwarzania
Technologia suchej separacji pneumatycznej odgrywa kluczową rolę w przetwarzaniu ubocznych produktów spalania, zwłaszcza popiołów. W kontekście zmieniającej się gospodarki energetycznej dostępność surowców popielnych staje się coraz bardziej ograniczona. Malejąca produkcja energii z węgla w Polsce, wynikająca z odchodzenia od paliw kopalnych na rzecz odnawialnych źródeł energii, bezpośrednio przekłada się na zmniejszoną podaż popiołów i innych ubocznych produktów spalania. W związku z tym innowacyjne techniki, takie jak sucha separacja pneumatyczna, nabierają szczególnego znaczenia. Dzięki precyzyjnemu oddzielaniu frakcji drobnoziarnistych pozwala ona na uzyskanie popiołów o specyficznych właściwościach, dostosowanych do wymagań rynkowych. Technologia ta nie tylko zwiększa efektywność przetwarzania surowców, ale także umożliwia ich zastosowanie w bardziej zaawansowanych sektorach, takich jak produkcja materiałów budowlanych czy spoiw specjalnego przeznaczenia. Wyzwaniem pozostaje także legislacja, która wciąż niejednoznacznie definiuje popioły jako materiał antropogeniczny, co może ograniczać ich rynkową akceptację. Jednak zaawansowane techniki separacji mogą pomóc w nadaniu im wyższej wartości użytkowej i komercyjnej.

Marcin Jarosz jest dyrektorem ds. produkcji w firmie Comex Polska sp. z o.o. w Oświęcimiu, a Jurij Delihowski jest pracownikiem naukowym na Wydziale Inżynierii Materiałowej i Ceramiki w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie
 

Nowy numer

  1. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2024 (106)
  2. Temat numeru: ATEX, FILTRACJA, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2024 (105)

  3. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2024 (104)
  4. Temat numeru: POMIARY, NAPĘDY, AUTOMATYKA, PNEUMATYKA

    03/2024 (103)

  5. Temat numeru: SUROWCE SKALNE, PRZEMYSŁ CEMENTOWO-WAPIENNICZY

    02/2024 (102)

  6. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2024 (101)

  7. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2023 (100)
  8. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2023 (99)

  9. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2023 (98)

  10. Temat numeru: WAŻENIE I DOZOWANIE MATERIAŁÓW SYPKICH

    04/2023 (97)

  11. Temat numeru: KRUSZYWA, CEMENT, WAPNO

    03/2023 (96)

  12. Temat numeru: ODPYLANIE, ATEX, BHP

    02/2023 (95)
  13. Temat numeru: POMIARY, AUTOMATYKA, NAPĘDY

    01/2023 (94)
  14. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTKA

    07/2022 (93)

  15. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE  I APARATURA POMIAROWA

    06/2022 (92)
  16. Temat numeru: ATEX, BHP, UTRZYMANIE RUCHU

    05/2022 (91)
  17. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    04/2022 (90)
  18. Temat numeru: KRUSZYWA,CEMENT, WAPNO

  19. 03/2022 (89)

  20. Temat numeru: AUTOMATYKA, POMIARY, NAPĘDY

    02/2022 (88)
  21. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2022 (87)

  22. Temat numeru: TRANSPORT I LOGISTYKA

    07/2021 (86)

  23. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2021 (85)

  24. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2021 (84)

  25. Temat numeru: RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    04/2021 (83)
  26. Temat numeru: TWORZYWA SZTUCZNE, KOMPOZYTY

    03/2021 (82)
  27. Temat numeru:AUTOMATYZACJA, BADANIA I POMIARY

    02/2021 (81)
  28. Temat numeru:ODPYLANIE, ODKURZANIE, ATEX, BHP

    01/2021 (80)
  29. Temat numeru:TRANSPORT I LOGISTYKA 

    07/2020 (79)
  30. Temat numeru: LOGISTYKA I MAGAZYNOWANIE

    06/2020 (78)
  31. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2020 (77)
  32. Temat numeru: Plastiki, kompozyty, przemysł chemiczny

    04/2020 (76)
  33. Temat numeru:RYNEK KRUSZYW, WAPNO, CEMENT

    03/2020 (75)
  34. Temat numeru:AUTOMATYKA, NAPĘDY, POMIARY

    02/2020 (74)
  35. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2020 (73)
  36. Temat numeru: TRANSPORT MATERIAŁÓW SYPKICH

    07/2019 (72)
  37. Temat numeru: MAGAZYNOWANIE I LOGISTYKA

    06/2019 (71)
  38. Temat numeru: UTRZYMANIE RUCHU, ATEX, BHP

    05/2019 (70)
  39. Temat numeru: Tworzywa sztuczne i kompozyty

    04/2019 (69)
  40. Temat numeru: Rynek kruszyw -rozwiązania dla branży

    03/2019 (68)
  41. Temat numeru: AUTOMATYKA, PNEUMATYKA, POMIARY

    02/2019 (67)
  42. Temat numeru: FILTRACJA, ODPYLANIE, ATEX, BHP

    01/2019 (66)
  43. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2018 (65)
  44. Temat numeru: Magazynowanie i logistyka materiałów sypkich

    06/2018 (64)
  45. Temat numeru: Utrzymanie ruchu

    05/2018 (63)
  46. Temat numeru: Kompozyty i tworzywa sztuczne, ważenie, dozowanie

    04/2018 (62)
  47. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszyw

    03/2018 (61)
  48. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2018 (60)
  49. Temat numeru: Filtracja, odpylanie, ATEX, BHP

    01/2018 (59)
  50. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2017 (58)
  51. Temat numeru: Logistyka i magazynowanie materiałów sypkich

    06/2017 (57)
  52. Temat numeru: Górnictwo,energetyka.ATEX

    05/2017 (56)
  53. Temat numeru: Rynek tworzyw sztucznych i kompozytów

    04/2017 (55)
  54. Temat numeru: Rozwiązania dla branży kruszywowej

    03/2017 (54)
  55. Temat numeru: Automatyka, pomiary

    02/2017 (53)
  56. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie,BHP, ATEX

    01/2017 (52)
  57. Temat numeru: Transport  materiałów sypkich

    07/2016 (51)
  58. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2016 (50)
  59. Temat numeru: Zabezpieczenia przeciwwybuchowe

    05/2016 (49)
  60. Temat numeru: Wagi.Dozowniki

    04/2016 (48)
  61. Temat numeru: Kruszenie.Mielenie.Granulowanie

    03/2016 (47)
  62. Temat numeru: Filtracja.odpylanie.BHP

    02/2016 (46)
  63. Temat numeru: Automatyka i pomiary 

    01/2016 (45)
  64. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2015 (44)
  65. Temat numeru: Magazynowanie materiałów sypkich

    06/2015 (43)
  66. Temat numeru: Bezpieczeństwo procesowe i zabezpieczenia ATEX

    05/2015 (42)
  67. Temat numeru: Kruszenie, mielenie, mieszanie

    04/2015 (41)
  68. Temat numeru: Sita,przesiewacze,separatory

    03/2015 (40)
  69. Temat numeru: Automatyka i pomiary

    02/2015 (39)
  70. Temat numeru: Odkurzanie, odpylanie, BHP, Atex

    01/2015 (38)
  71. Temat numeru: Transport materiałów sypkich

    07/2014 (37)
  72. Temat numeru: Opakowania w przemyśle materiałów sypkich

    06/2014 (36)
  73. Temat numeru: Silosy i magazyny na materiały sypkie

    05/2014 (35)
  74. Temat numeru: Systemy dozujące, ważące i pakujące

    04/2014 (34)
  75. Temat numeru: Filtracja,odpylanie,odkurzanie

    03/2014 (33)
  76. Temat numeru: Automatyka i aparatura kontrolno-pomiarowa

    02/2014 (32)
  77. Temat numeru: Sita, przesiewacze i separatory przemysłowe

    01/2014 (31)
  78. Temat numeru: Rozdrabnianie i granulowanie

    06/2013 (30)
  79. Temat numeru: Przemysł wydobywczy surowców energetycznych

    05/2013 (29)
  80. Temat numeru: Silosy do zastosowań przemysłowych

    04/2013 (28)
  81. Temat numeru: Sytuacja na rynku kruszyw

    03/2013 (27)
  82. Temat numeru: Aparatura pomiarowa w aplikacjach wysokotemperaturowych

    02/2013 (26)
  83. Temat numeru: Polski rynek cementu i betonu

    01/2013 (25)
  84. Temat numeru: Postęp techniczny w konstrukcji młynów

    06/2012 (24)
  85. Temat numeru: Konstrukcje silosów aluminiowych

    05/2012 (23)
  86. Temat numeru: Europejski rynek tworzyw sztucznych

    04/2012 (22)
  87. Temat numeru: Zmiany technologiczne w produkcji kruszyw

    03/2012 (21)
  88. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    02/2012 (20)
  89. Temat numeru: Polski rynek targowy

    Rozmowa z dr. inż hab. Lidią Gawlik zastepcą dyrektora IGSMiE 
    01/2012 (19)
  90. Temat numeru: Nauka dla przemysłu

    Rozmowa z dr. inż Szymonem Modrzejewskim
    06/2011 (18)
  91. Temat numeru: Nowoczesne technologie górnicze

    Węgiel polskie bogactwo narodowe
    05/2011 (17)
  92. Temat numeru: Transport, logistyka i magazynowanie

    03-04/2011 (16)
  93. Temat numeru: Automatyzacja procesów

    Innowacyjny mechatroniczny system manipulacyjny
    02/2011 (15)
  94. Temat numeru: Rynek kruszyw w Polsce

    Recykling gruzu powyburzeniowego
    01/2011 (14)
  95. Temat numeru: Przemyslowe systemy ważąco-dozujące 05-06/2010 (13)
  96. Temat numeru: Magazynowanie sypkich produktów spożywczych 04/2010 (12)
  97. Temat numeru: Transport pneumatyczny materiałów sypkich 03/2010 (11)
  98. Temat numeru: Rynek cementu w polsce 02/2010 (10)
  99. Temat numeru: Krajowy rynek automatyki przemyslowej 01/2010 (9)

Kalendarium wydarzeń pełne

« Grudzień 2024 »
Pon
Wt
Śr
Czw
Pią
So
Nie
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5